Kniha a výstava. Dvě věci, které neodmyslitelně patří k médiu fotografie. S Muzeem umění Olomouc jsme se proto při spolupráci na knize snímků olomouckého fotografa Petra Zatloukala rozhodli oba tyto předpoklady spojit a naplno využít. Říjnové vydání publikace plné dosud nepublikovaných Zatloukalových snímků, zachycujících životy lidí na sklonku komunistické éry, bylo na přelomu října a listopadu následováno vernisážemi hned tří Zatloukalových výstav – v Olomouci, Opavě a Bratislavě. Hlavní roli v nich hrály počátky aerobiku v socialistickém Československu, respektive ženy, které skrze aerobik hledaly únik z normalizačního bezčasí.
Zatímco výstava v Galerii města Olomouce nabídla průřez Zatloukalovou tvorbou od počátku k dnešku, výstavy v opavské galerii KUPE a bratislavské Univerzitní knihovně se zaměřily ryze na sérii Aerobic. V obou případech přitom s přidanou hodnotou. V Opavě vernisáž zpestřila bombshellová přehlídka cvičících v barevných osmdesátkových šusťákovkách a úborech. V Bratislavě se pak vernisáž uskutečnila ruku v ruce s výstavou 100 nejlepších fotografických knih v rámci Měsíce fotografie 2021.
Petr Zatloukal: Aerobic
Aerobik jako únik z normalizační reality
Zatloukalova fotografická série Aerobic nás přenáší zpět do bývalého Československa 80. let, kdy se mezi ženami stalo skupinové rytmické cvičení s hudbou po vzoru západní Evropy a USA velmi módní záležitostí. Ženy v té době neměly mnoho společenského vyžití – naprostá většina z nich byla zaměstnaná a na koníčky v socialistickém Československu, kde volný čas vyplňovala hlavně péče o rodinu, neměly dostatek času. Centrálně organizované cvičení, které slibovalo pěknou postavu i společenský kontakt, tak velmi rychle nabylo na oblibě.
Zatloukal se díky své tehdejší partnerce a současně instruktorce aerobiku dostal na mnohá vystoupení, tréninky i do zákulisí. S odstupem času jeho fotografie poskytují nečekaný výsek skutečnosti. Zatloukalovi se podařilo zachytit mnoho podob a příkladů žen, snících o jiném a lepším životě. Jeho snímky nám zprostředkovávají silné emoce a prožitky na pozadí skromně vybavených tělocvičen a omšelých betonových ploch chátrajících sportovišť. To, ruku v ruce se stále živou kolektivní pamětí, činí ze Zatloukalových fotografií sugestivní dokument své doby, na kterou si mnozí z nás stále dobře pamatují.
To nejlepší z olomoucké fotografie
Kniha dosud nikdy nepublikovaných snímků Petra Zatloukala z období těsně před sametovou revolucí, mezi něž se řadí právě i zachycení rozkvětu aerobikového hnutí na Hané, je druhým dílem edice Olomoučtí fotografové, na níž se podílí Muzeum umění Olomouc a Vydavatelství Univerzity Palackého. Cílem edice je představit snímky fotografů spjatých s olomouckým regionem, kteří svou tvorbou zároveň výrazně promluvili i za hranicemi. Kromě Petra Zatloukala dosud vyšla také kniha fotografií mistra portrétu a ženského aktu Miloslava Stibora. Třetím v pořadí bude díl věnující se sociálně-dokumentárnímu a avantgardnímu dílu Karla Kašpaříka z meziválečného období.
edice Olomoučtí fotografové
Podrobnosti o edici: photographers.upol.cz
dosud vyšlo:
• Petr Zatloukal – článek | e-shop
• Miloslav Stibor – článek | e-shop
Foto: Vladimír Janek (1–4, Olomouc), Lenka Bergerová (5–6, Opava), VUP (7, Bratislava), Róbert Erent (8–9, Bratislava)